DJ CERTYFIKATY

Podstawa prawna

  1. Kwalifikacja wolnorynkowa „Wykonywanie działań Didżeja” jest włączona do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji obwieszczeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 grudnia 2024 roku (Monitor Polski z dnia 2025-01-16 r., poz.48).
  2. Na mocy Decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia ….. 2025 r. Instytucją certyfikującą (zwaną dalej: IC) mającą uprawnienia do nadawania kwalifikacji jest: DJ Promotion Piotr Gryglewicz (zwana dalej: jako IC), NIP: 118-000-93-15 z siedzibą ul. Gwiaździsta 33/162, w Warszawie. 
  3. Ważność certyfikatu: bezterminowo

Przebieg certyfikacji

  1. Osoba weryfikowana przedstawia (wysyła poprzez stronę www) CV zawodowe wraz z niezbędnymi danymi identyfikacyjnymi wymaganymi do wystawienia certyfikatu. 
  2. Dokonuje opłaty na wskazane konto IC. Podano niżej. 
  3. IC powiadamia o terminie posiedzenia komisji. 
  4. Zapoznanie się komisji z CV osoby certyfikowanej i decyzja co do formuły certyfikacji (patrz niżej) 
  5. Wymagane posiadanie dowodu osobistego, który należy okazać komisji.  
  6. Przeprowadzenie wywiadu ustrukturyzowanego z osobą certyfikowaną czyli rozmowy w zakresie objętym zakresem kwalifikacji rynkowej. 
  7. Wydanie decyzji i sporządzenie protokołu walidacji.  

Formuły certyfikacji

  1. W przypadku spełnienia Wywiad (rozmowa) z certyfikowaną osobą z weryfikacją tożsamości
  2. Wywiad ustrukturyzowany (egzamin teoretyczny i praktyczny) przeprowadzony w warunkach symulowanych, lub rzeczywistych tj. miejsce – klub, dyskoteka, inne miejsce publiczne.
  3. Wywiad ustrukturyzowany (egzamin teoretyczny i praktyczny) przeprowadzony w warunkach rzeczywistych (miejsce – klub, dyskoteka, inne miejsce publiczne)

Formuły certyfikacji

W zależności od doświadczenia zawodowego certyfikowanej osoby certyfikacja może przebiegać na dwa sposoby:

  1. W przypadku osób, które posiadają ciągłe doświadczenie zawodowe jako Didżej (min. 10 lat zdobyte w ostatnich 20 latach), co potwierdzą przedstawiając CV zawodowe opisujące dokładnie przebieg ich aktywności zawodowej (tj. wymagane jest podanie okresów pracy w danym obiekcie/ obiektach oraz ich adres). Komisja dokonuje analizy dowodów i deklaracji i po stwierdzeniu zgodności w wymogami dotyczącymi kwalifikacji rynkowej przyznaje certyfikat. 
  2. W przypadku osób nie mających doświadczenia jako Didżej lub doświadczenie krótsze niż 10 lat komisja przeprowadza tzw. walidację (weryfikację umiejętności) , która obejmuje: część teoretyczną – wywiad ustrukturyzowany dotyczący zagadnień opisanych w punkcie „Kryteria kwalifikacji-część teoretyczna” oraz część praktyczną – opisaną w punkcie „Kryteria kwalifikacji-część praktyczna”. Ta formuła może być przeprowadzona w warunkach symulowanych (sala minimum 30m2) lub rzeczywistych tj. miejscu takim jak klub, dyskoteka,… inne miejsce publiczne. Aby otrzymać certyfikat należy otrzymać pozytywną ocenę z obu części walidacji. 

Kryteria certyfikacji – część teoretyczna

  1. Wiedza prawna z zakresu prawa autorskiego dotyczącego pracy Didżeja tj. nt. aspektów odtwarzania publicznego, legalnego pozyskiwania utworów do publicznego odtwarzania, rozróżnianie licencji  na podstawie których udostępniane są nagrania oraz pola ich eksploatacji. Wiedza nt. zobowiązania Didżeja wobec organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. 
  2. Znajomość i przestrzega zasad BHP czyli bezpieczeństwa i higieny pracy. Zagrożenia występujące w miejscu pracy Didżeja. świadomość aspektów zdrowotnych pracy w hałasie. Jest w stanie zareagować na niespodziewane sytuacje. 
  3. Znajomość profesjonalnego sprzętu na stanowisku pracy Didżeja. Potrafi ocenić stan techniczny sprzętu. Umie go podłączyć. Lokalizuje i reaguje na proste usterki sprzętu. Potrafi nazwać sprzęt na stanowisku pracy Didżeja np. mikser, źródła dźwięku, mikrofon, kontroler, słuchawki, itd. 

Kryteria certyfikacji – część praktyczna

  1. Sprawdzenie stanu sprzętu czy jego podłączenie;
  2. Przedstawienie 20 minutowego seta z wybranym przez siebie repertuarem, który powinien pochodzić z udokumentowanego legalnego źródła. W przypadku braku IC może udostępnić na potrzeby walidacji repertuar z serwisu digitaldj.pl.  
  3. Poprawność obsługi sprzętu, tj. ustawić poziom sygnału i brzmienie mikrofonu oraz potrafi ustawić sygnału wejściowego  i wyjściowego na urządzeniach, z których korzysta w czasie pracy jako Didżej. 
  4. Przygotowanie muzyczne, tj. znajomość przygotowania spójnego seta muzycznego czyli takiego , w którym zachowana jest ciągłość odtwarzanej muzyki przy wykorzystaniu techniki miksowania. W miksowanej muzyce nie dopuszcza do zjawiska tzw. kalkofonii. 

Skład komisji walidacyjnej

  1. Minimum pięć osób. Każdorazowo wybrani przez instytucję certyfikującą, spełniający kryteria zgodne z obwieszczeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego , z dnia 27 grudnia 2024 roku, Poz. 48. 

Oplata za walidację

  1. Osoba certyfikowana dokonuje opłaty w wysokości 300 PLN na wskazane konto IC, która wystawia następnie paragon lub jeśli zostanie to podane wcześniej fakturę VAT.   
  2. Osobie certyfikowanej, która uiściła opłatę za Walidację i proces certyfikacji i zgłosiła to (list polecony lub elektronicznie) do IC rezygnację z przystąpienia do walidacji na minimum 10 dni roboczych przysługuje zwrot pełnej kwoty.  W przypadku zgłoszenia elektronicznego wymagane jest potwierdzenie ze strony IC. 
  3. Zwrot nastąpi w ciągu maksymalnie 7 dni od daty otrzymania rezygnacji, na podane konto własne osoby rezygnującej.  
  4. Zwrot opłaty nie przysługuje osobie certyfikowanej, która zgłosi rezygnację poza wyznaczonym terminem 10 dni roboczych przed umówionym terminem walidacji.  
  5. W innych nagłych zdarzeniach decyzję o zwrocie opłaty bądź wyznaczeniu innego terminu Walidacji podejmuje dyrektor IC. 

Uwagi dodatkowe

  1. Maksymalna liczba osób , które mogą ubiegać się o certyfikat w czasie jednego posiedzenia komisji wynosi 30.  
  2. Zabronione jest używanie aparatów telefonicznych lub jakichkolwiek innych urządzeń telekomunikacyjnych, analogowych, elektronicznych w celu rejestrowania przebiegu Walidacji. Zabronione jest używanie oprogramowania służącego utrwalaniu obrazu i/lub dźwięku na ekranie komputera (w czasie Walidacji online). Nagrywanie i udostępnienie takiego nagrania w jakiejkolwiek formie (transkrypcja, obraz, dźwięk, nagranie audio-video i inne) zagrożone jest karą …………….
  3. Brak pozytywnego wyniku nie przekreśla możliwości ponownego uczestniczenia w procesie walidacji. Należy ją wtedy przeprowadzić całkowicie od nowa.